Styrelsen skickar ut information till de boende via mail. Det är därför viktigt att du meddelar styrelsen@brfsundet.se din e-mail adress.
I månadsavgiften ingår värme, vatten, TV, bredband samt en schablonavgift för el (se vidare under el). Föreningens ekonomiska förvaltning sker med hjälp av Simpleko. För att se avier, ändra aviseringssätt etc. kan du logga in på Simplekos kundportal www.simpleko.se.
Bostadsrättstillägg ingår inte i avgiften. Du behöver därför ha bostadsrättstillägg i din hemförsäkring. När du bor i en bostadsrätt har du ett större ansvar än om du skulle bo i en hyresrätt.
Föreningen har avtal med Bredband 2 som levererar 1000/1000 mbit.
Brf Sundet har ett kollektivt elavtal för samtliga lägenheter med individuella mätare.
Medlemmarna debiteras enligt schablon på varje månadsfaktura. En avstämning mot den faktiska kostnaden för din el görs i efterhand. Därefter får du tillbaka eller faktureras för mellanskillnaden, och schablonen justeras (vanligtvis under
mars/april följande år). I samband med försäljning av en lägenhet görs också en avstämning.
Kontakta styrelsen vid problem som rör den gemensamma fastigheten och lokalerna. Om skadan är akut och du inte får tag på någon i styrelsen ska du ta kontakt med fastighetsskötaren. Kontaktinformation finns på anslagstavlorna i trapphusen.
Varje lägenhet har ett förråd i källaren. Förrådet är märkt med ditt lägenhetsnummer.
För att förebygga mal ber vi dig att undvika att förvara textilier i källarförrådet. Om du behöver förvara textilier i källarförrådet ska de vara rena när du lägger ner dem och de ska vara förvarade i ett helt tättslutande emballage.
Lämna aldrig ditt förråd olåst, även om det är tomt, då någon annan kan använda det som avstjälpningsplats.
Lämna inga saker i gångarna utanför förråden eller på förrådsdörrens utsida p.g.a. brandrisk.
Anmäl till styrelsen direkt om det är åverkan på dörren till förråden eller på ditt eget förråd.
Föreningen har ett gemensamt garage med Brf Älven. Maila styrelsen om du är
intresserad av att hyra garageplats.
Garaget kameraövervakas.
Kontakta Gasnätet Stockholm om du behöver teckna gasabonnemang.
Föreningens fastigheter har energiklass B, tack vare bland annat investeringar i
bergvärme och solceller. Det innebär att medlemmar har möjlighet att få grönt
bolån med ränterabatt från sin bank. Energideklarationen finns här (länk till
https://www.brfsundet.se/f%C3%B6reningen/energideklaration)
På väggen utanför tvättstugan i port 60 finns en hjärtstartare.
Medlemmar är själva ansvariga för att deras markiserna håller god standard.
Kontakta styrelsen om du behöver byta markiser.
Vi sätter upp dina namnskyltar när du flyttat in.
Kontakta styrelsen om du behöver extra nycklar eller nyckelbrickor/taggar.
Nycklar hämtas ut på Nacka Lås och Larm, Värmdövägen 260A. Observera att du
måste kunna legitimera dig vid uthämtningen samt att du betalar för de extra
nycklar som du beställer. Om du har tappat bort en nyckelbricka/tagg behöver
du kontakta styrelsen så att den kan spärras.
Meddela styrelsen namn och telefonnummer för de personer i hushållet som ska
gå att ringa upp via porttelefonen.
När någon ringer din telefon via porttelefonen svarar du som vanligt och öppnar
porten genom att trycka 5 alternativt *. Porttelefonen fungerar mellan 07.00-22.00.
Dygnet runt finns det därtill också en möjlighet att öppna porten genom
porttelefonsystemet genom att knappa in telefonnummer till den person vars
namn är inlagt i systemet direkt i porttelefondisplayen, svara och öppna genom
att trycka på 5 eller * på telefonen.
Om du avser att göra större renoveringar och förändringar i din lägenhet (såsom tex riva väggar, ändra planlösning, glasa in balkong etc.) måste du i förväg få godkänt av styrelsen.
Observera att om hantverkare behöver stänga av vattnet till din lägenhet görs det i ett schakt på ditt våningsplan där vattenavstängnings-ventilerna sitter. Till detta behövs en nyckel som finns att låna hos styrelsemedlemmar.
Vid byte av köksfläkt behöver du se till att den nya fläkten är anpassad för
centralventilation. Fel typ av fläkt eller en felaktigt monterad fläkt kan slå ut byggnadens ventilationssystem.
Det är inte tillåtet att installera avfallskvarnar i köket.
Byggmaterial ansvarar du själv för att transportera bort. Det får inte slängas i föreningens miljörum.
Föreningen har installerat solceller på taken som producerar el till föreningen och minskar våra energikostnader.
Trapphusen skall hållas fria från barnvagnar, rollatorer, rullstolar, cyklar, torkmattor, m.m. Trappan är utrymningsväg och får inte blockeras. Rollatorer och rullstolar får endast i undantagsfall placeras i trapphus efter godkännande av styrelsen. Sopor får inte förvaras i trapphuset. Byggsopor och flyttredskap kantillfälligt undantas från föregående regler – de kan förvaras i trapphuset en kortare stund under en dag.
Föreningen har avtal med Tele2 och du har tillgång till deras standardpaket via tv-uttaget i din lägenhet.
Vattnet till din lägenhet kan vid behov stängas av i ett rörschakt utanför din lägenhet. Nyckel dit har bara styrelsemedlemmarna som du får kontakta vid behov. Om du behöver ta hjälp för att åtgärda stopp i avloppet, kontakta styrelsen.
Vår fastighet är baserad på undertrycksventilation. Luften sugs ut via spiskåpan och frånluftsdon placerade bl.a. på toaletterna. Frisk luft kommer in via ventiler som är placerade ovanför fönstren, och i vissa lägenheter även bakom elementen. Filtren till ventilerna bör bytas en gång per år. Filter till ventiler ovanför fönstren kan köpas som metervara på bl.a annat byggvaruhus. Filter till ventiler bakom element måste beställas från tillverkaren och styrelsen gör därför en samlingsbeställning till alla boende av dessa filter. Vid problem med ventilation kontakta styrelsen.
Fastigheten värms upp med bergvärme.